baner

piątek, 14 października 2011

Co to są spady w projekcie graficznym np. ulotki?

W tym artykyle odpowiedź na najczęściej zadawane pytanie przez początkujących grafików.

 

Zanim odpowiemy na to pytanie, należy powiedzieć, że projektowanie graficzne jest dość skomplikowanym tematem i nie wystarczy wiedza z obsługi komputera i jakiś program do tworzenia grafiki, aby temat wykonać poprawnie. Nie będziemy tutaj opisywali różnych technologii druku i niuansów z tym związanych, zaznaczyć jednak trzeba, że każda z technik druku posiada swoją specyfikę i należy posiąść odpowiednią wiedzę na jej temat, by móc właściwie przygotować projekt. Jeśli chcemy wydrukować ulotki, to zapewne zlecimy to w technice druku offsetowego. Każda z drukarni poda nam podstawowe parametry jakie są wymagane przez nią i jednym z nich jest określenie tzw. spadów – ano właśnie...co to oznacza gdy słyszymy, że spady powinny mieć np. 2mm? Odpowiedź poniżej.

 

Najkrócej pisząc dzięki zastosowaniu spadów w projekcie graficznym uzyskujemy możliwość zadrukowania całego formatu ulotek, tzn. na finalnym wydruku nie będzie marginesów, czy też białych ramek wkoło. By uzyskać taki efekt należy zaprojektować nieco większą formatkę, która po wydrukowaniu zostanie przycięta do żądanego rozmiaru. Format docelowy określamy formatem netto, natomiast ten ze spadami formatem brutto. Uwzględniając spady należy pamiętać, że na skutek technologii obróbki introligatorskiej może nastąpić przesunięcie w cięciu, zazwyczaj o kolejne ok. 2mm, dlatego nic co ważne, szczególnie teksty nie powinny znajdować się bliżej niż 2mm od linii cięcia formatu netto ulotki. Grafika która ma na gotowych ulotkach dochodzić do samej krawędzi powinna być umieszczona w projekcie, aż do lini zamykających format brutto. Część z niej będzie ucięta i to musimy pamiętać projektując grafikę. Stosując się do tej zasady unikniemy przykrego rozczarowania, gdyż każda drukarnia odbierając projekt od zleceniodawcy przyjmuje, że ten ma świadomość tego co robi. To tylko jeden z atrybutów profesjonalnego projektu ale jednak bardzo ważny i konieczny do uwzględnienia. W sytuacji sporadycznych zleceń druku zdecydowanie jednak polecamy zdać się na fachowców. Ceny usług projektowych są bardzo zróżnicowane, można jednak znaleźć oferty gdzie za niewielkie pieniądze, przy jednoczesnym zlecaniu druku, fachowiec całą tą „czarną magię” weźmie na siebie i wykona profesjonalny projekt ulotki.





o Autorze

 

Artykuł przygotowany przez zespół DTP ulotkownia.pl



Artykuł pochodzi z serwisu Albercik.pl - darmowe artykuły na WWW

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz